reklama

Za dopravné zápchy boli zodpovedné aj vlečky CHZJD

Intenzívna železničná doprava surovín a produktov do podniku a von, prostredníctvom mnohopočetných vlečiek, pravidelne blokovala premávku cez Odborársku, Nobelovu, Elektrárenskú ale aj skrz ulice Za Stanicou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Chemické závody Juraja Dimitrova pokojne môžeme titulovať s výrazom „mesto v meste“ a čo sa týka donedávna prítomnej železničnej dopravy, tak označenie platí ešte výraznejšie. Už v šesťdesiatych rokoch minulého storočia sa často objavovali sťažnosti pracovníkov, ktorí končili rannú smenu o druhej hodine poobede. Každý sa ponáhľa domov, každý chce stihnúť vlakové spojenie na Železničnej stanici Vinohrady, respektíve Predmestie. Ibaže východ z hlavnej brány na Nobelovej ulici je blokovaný. Blokujú ho železničné vagóny, cisterny, ktoré sú pomaličky posúvané dnu i von. Nie raz trvá aj polhodinu pokiaľ sa uvoľnia železničné priecestia, ktorých je tam viacero. Komu sa chce toľko čakať? Tí odvážnejší preskakujú vlakové súpravy, vyskočia hore, prejdú cez mostík na konci vagóna a skočia dole. Často práve vtedy dochádza k posunu súpravy a skočiť dole stihnú na poslednú chvíľku. Problém však týmto nekončí. Skočia do úzkeho priestoru medzi ďalšími radmi nákladných súprav. Koľajiská sa na tomto mieste zatáčajú a počuť neznesiteľný piskot kovu. Vagóny sa zrýchľujú zľava i sprava. Je to strašidelný pocit. Na ramenách zavesená pracovná taška sa iba zázrakom nezasekne o vyčnievajúce kovové časti vagónov. Prejdú minúty, kým sa súpravy spomalia do tej miery, že vyslobodenie sa spomedzi vagónov môže pokračovať. Ďalšie štúdium archívnych materiálov prezrádza, že problém neznamenali iba chodci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
v roku 1997 ešte prevládal priemyselný charakter zóny
v roku 1997 ešte prevládal priemyselný charakter zóny (zdroj: ISBN 80-8042-197-8)
mapka Bratislavy z roku 1993 výborne znázorňuje aj vlečkový systém
mapka Bratislavy z roku 1993 výborne znázorňuje aj vlečkový systém (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)
výnimočne pekný nákres aj s vlečkami
výnimočne pekný nákres aj s vlečkami (zdroj: fotografia z archívu Bartal, M.)

Hneď začiatkom roku 1976 sa stala dopravná nehoda rovno pred hlavnou bránou podniku na Nobelovej ulici. Došlo k tragickému stretu železničnej súpravy a nákladného auta. Závorár, ktorý vo svojej strážnej miestnosti má tlačidlo na ovládanie svetelnej výstražnej signalizácie a zvukového systému uvádza nasledovné fakty: „Na strednej koľaji od rána prekážala cisterna, ktorá tu nemala čo hľadať. Počul som prichádzajúci vlak, ktorý aj zatrúbil. Nevidel som odkiaľ prichádza. Keď som zbadal červený vlak, nachádzajúci sa asi tri metre od priecestia, okamžite som zareagoval a stlačil príslušný spínač. Bolo už neskoro. Prichádzajúce nákladné vozidlo bez brzdenia prichádzalo na prvú koľaj od hlavnej brány podniku a v tej chvíli sa už nedalo zabrániť tragédii.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škody sú obrovské, skoro 14 tisíc Kčs na nákladnom aute Priemstav Bratislava, n. p. a značne je poškodený aj samotný vlak. Zodpovednosť nesie závorár, ktorý v okamihu, keď nevidel prichádzajúcu červenú lokomotívu, vypol výstražnú signalizáciu a to i napriek tomu, že vlakvedúci zatrúbil. Zapol ju opätovne, až keď bolo neskoro.

hlavná brána a prvá koľaj, miesto, kde došlo k zrážke
hlavná brána a prvá koľaj, miesto, kde došlo k zrážke (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)

Problémy okolo železničných cisterien sú i v takzvanej dĺžke pobytu týchto vagónov v areáli podniku. Normálny čas je do 48 hodín, avšak z dôvodu nízkej skladovacej kapacity sa tento interval nie raz predlžuje na skoro 200 hodín. Čas znamená peniaze. Napríklad pri spracovaní dietylamínu prichádza surovina do závodu na celý rok. Niečo cez 12 ton sa prečerpá z cisterien, zvyšok stojí naďalej vo vagónoch. Zvyčajne sa to rieši prečerpávaním zvyšku, čiže približne 50 ton do iných cisterien. Tieto vlastní podnik, zaberajú však miesto na vlečkách. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
vagóny stoja pred Vistrou a čakajú na vykládku
vagóny stoja pred Vistrou a čakajú na vykládku (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)

Začiatkom päťdesiatych rokov minulého storočia došlo k mnohým prípadom využívania vlečiek podniku inými závodmi. Pre každú takúto príležitosť bolo potrebné uzatvárať jednorazové povolenia. Aby sa administratíva urýchlila a nebrzdila výrobnú prax, došlo k podpisovaniu mnohých takzvaných „vlečkových dohôd“. Vytvorila sa tak spleť koľajísk cez celé mesto, spájajúce najvýznamnejšie výrobné závody. 

časť z telegramu vlečkovej dohody
časť z telegramu vlečkovej dohody (zdroj: fotografia z archívu Bartal, M.)
cisternové vagóny boli súčasťou i propagandy, prezentujúcej intenzívnu výrobu
cisternové vagóny boli súčasťou i propagandy, prezentujúcej intenzívnu výrobu (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)

Cisternové vagóny vyvolali vrásky na čelách vedúcich pracovníkov nielen mimo podniku, ale často i v rámci neho. Závodný časopis nie raz referuje o neporiadku, znečistených vagónoch a nezodpovednosti pracovníkov pri ich posune. Dôkazom toho je i ďalší krátky článok. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
nedostatky zapríčinené ľahostajnosťou pracovníkov
nedostatky zapríčinené ľahostajnosťou pracovníkov (zdroj: fotografia z archívu Bartal, M.)

Len ten nerobí chyby, kto nepracuje. Tento fakt platí i v takom obrovskom závode, akým boli Chemické závody Juraja Dimitrova. Mnohé prevádzky realizovali rizikové práce a prijímali tisíce ton surovín. Rovnaké množstvo výrobkov odovzdávali, prevažne železničnou dopravou. O veľkých významných haváriách spojených s touto formou dopravy nie je možné referovať. Je to obdivuhodné a pre chemika i milovníka železníc výnimočné. 

granulácia hnojív
granulácia hnojív (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)
vlečka cez Nobelovú ulicu
vlečka cez Nobelovú ulicu (zdroj: Bartal, M.)
koľaje, cez ktoré prichádzal vyššie spomínaný vlak
koľaje, cez ktoré prichádzal vyššie spomínaný vlak (zdroj: Bartal, M.)
odložené nákladné vagóny v rámci areálu podniku
odložené nákladné vagóny v rámci areálu podniku (zdroj: Bartal, M.)
železničné priecestie, v súčasnosti už zrekonštruované s novým systémom signalizácie
železničné priecestie, v súčasnosti už zrekonštruované s novým systémom signalizácie (zdroj: Bartal, M.)
pri vlečke do Závodu mieru
pri vlečke do Závodu mieru (zdroj: Bartal, M.)
vykládka elementárnej síry pre výrobňu kyseliny sírovej
vykládka elementárnej síry pre výrobňu kyseliny sírovej (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)
zabudnutá cisterna z chemickej minulosti
zabudnutá cisterna z chemickej minulosti (zdroj: neznámy autor - archív Bartal, M.)
Mikuláš Bartal

Mikuláš Bartal

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Stále sa učím a veľmi rád. Informácie nájdete na stránkach autora: http://nicholas-bartal.webnode.sk/ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu